Marcus Hellåker, CEO
Ofta förvånas jag över hur svårt det är att bryta köpmönster. När jag handlar på ICA är det som att hjärnan går in i ett speciellt mode och stänger av allt som kan vara nytt, spännande och annorlunda. Skönt i stunden men till familjens förtret, som får äta samma mat som så ofta förr.
Tänk vilken kraft som finns i kommunikation av ett varumärke som till slut kämpat sig fram genom den snåriga djungeln av synapser i ens medvetande, var på de byggt upp en liten scen där dess produkter i ensamt majestät kan informera, utmana och presenteras. Som konsument känns det så enkelt. Men är det verkligen det? Instinktivt kan man undra, vad är egentligen viktigare än just varumärkeskännedom. Utan kännedom är man väl dömd till att vara den osynliga produkten på översta hyllan, bakom ströbrödet?
Varumärkeskännedom
Varumärkeskännedom innebär hur bekant din målgrupp är med ditt varumärke och hur väl de känner igen det. Att etablera kännedom är onekligen värdefullt när du marknadsför och vill lyfta fram ditt företag och dina produkter. Men räcker det för ett varumärke att vara trendigt eller omtalat och hur definierar man om man lyckats?
När det kommer till att definiera och mäta varumärkeskännedom blir det lätt lite snårigt då det kan vara svårt att ha något riktigt att ”ta på” som man kan utvärdera och analysera. Ett exempel kan vara att analysera din webbplatstrafik för att på så sätt få en grov känsla för hur kännedomen utvecklas över tid. Man kan också göra undersökningar och brukar då dela upp frågan i två delar. Spontan varumärkeskännedom – hur många som känner till varumärket utan att få någon hjälp, och hjälpt varumärkeskännedom – hur många som känner till varumärket om det får en hjälp på traven. Även om det kan vara svårt att mäta perfekt, betyder det inte att det saknar värde.
Värdet av varumärkeskännedom
Med ett överflöd av kommunikation och alternativ på många marknader kan förtroende vara avgörande för att välja ett varumärke framför ett annat. Konsumenter tenderar att köpa från varumärken man känner till, så med högre varumärkeskännedom ökar chanserna att ditt varumärke väljs framför konkurrenterna, vilket direkt påverkar försäljning och marknadsandel.
Kännedom är också första steget i att bygga varumärkeslojalitet. Genom att kontinuerligt exponera konsumenter för ditt varumärke och dess värderingar, kan du skapa en emotionell koppling som över tid kan bygga långsiktig kundlojalitet och återkommande affärer.
När konsumenter är medvetna om ditt varumärke, kan dina marknadsföringsinsatser fokusera mer på att konvertera intresse till köp, snarare än att bygga grundläggande kännedom. Detta kan sedermera göra dina marknadsinitiativ mer effektiva.
Som grädde på moset kan du med högre kännedom ofta ta ut ett högre pris för dina produkter eller tjänster och en stark varumärkeskännedom kan dessutom bidra till att öka företagets totala värde genom att bygga upp immateriella tillgångar som varumärkeskapital.
Så även om varumärkeskännedom resulterar i att familjens måltider inte skiljer sig nämnvärt från vecka till vecka, eller att namnet på jeansen alltid är det samma, så är det svårt att inte gilla kraften i stark varumärkeskännedom.
Comments